• Header STEE sluisje
  • Header Wmo
  • Header WOE Halsteren
  • Header jeugd
  • Header BOZ peperbus
  • Header werk
  • Header STEE NwVoss


Locatie
Rolstoelgebruiker Ad adviseert medebewoners

“Er verandert veel in de zorg. Voor de inwoners moet dat begrijpelijk en hanteerbaar blijven. Ik ben ervaringsdeskundige als het gaat om zorg en ondersteuning. Ik ben geboren met een open rug en ik ben rolstoelgebonden. Als je steeds minder kunt en meer moet ‘inleveren’, dan komt er veel op je af. Je kunt daar cynisch en negatief van worden, maar ik kies ervoor om mijn opgedane kennis en ervaringen te delen met mensen die een beetje in hetzelfde schuitje zitten.”

Paniek

Aan het woord is de 61 jarige Ad Aanraad uit Woensdrecht. In zijn functie als voorzitter van de cliëntenraad van GGZWNB, vroeger heette dat Vrederust, kent Ad het klappen van de zweep. Zowel als het gaat om alle nieuwe regeltjes in de zorg en ondersteuning, als wanneer het gaat over het opkomen voor de belangen van cliënten of inwoners. Ad maakt zich best wel zorgen of de bezuinigingen in de zorg wel goed uitpakken. Op kleinere schaal, in zijn directe omgeving, doet hij er in ieder geval alles aan om mensen die een vraag over zorg en ondersteuning hebben verder te helpen. “Ik ben er de hele week mee bezig, wel vier dagen per week, vaak ook in de avonduren. Daarnaast lees ik veel over de Wmo. Dit jaar heb ik al wel zo’n 20 mensen op weg geholpen. Soms raken ze bijna in paniek door hun situatie en de ingewikkelde wegen die ze in hun ogen moeten bewandelen. Ze machtigen mij weleens om namens hen achter instanties aan te gaan. Ik ben dan een terriër. En vaak heeft dat resultaat. Dan is iets ineens binnen 14 dagen geregeld.”

Vertrouwen

“Bij de gemeente kennen ze me zo langzamerhand wel. Dat is een goede zaak, want er is daardoor ook vertrouwen. Bij twee mensen die er ernstig aan toe waren, heb ik de noodzakelijke huisaanpassing zonder papierwerk geregeld. Het was echt urgent. De leveranciers werkten uitstekend mee en achteraf is dat allemaal met de gemeente geregeld. Het is mooi als dat zo kan. Wat me soms opvalt is dat ambtenaren eerst argwanend zijn. Mijn advies aan hen: ga kijken naar een situatie van een inwoner en oordeel niet vanachter je bureau!”

Boos op de regeltjes

Ook Ad zit soms met zijn handen in zijn haar. Zoals bij de vrouw die dacht dat ze gehandicapt was, maar bij de WAO keuring niet werd afgekeurd. Ze had zich vervolgens ingeprent dat ze nergens meer recht op zou hebben. En dat zat zodanig vast in haar hoofd, dat het er met geen mogelijkheid uit te praten was. Na minstens een uur heeft Ad haar ten einde raad doorverwezen naar de huisarts en hij heeft een aantal andere instanties op haar onvermogen geattendeerd. Maar meestal helpt Ad de mensen wél op weg naar een goede oplossing. Bij vragen over de huishoudelijke hulp bijvoorbeeld, of woningaanpassingen, eigen bijdragen en hulpmiddelen. Soms moet Ad dealen met mensen die boos zijn op de regels, zoals bij iemand die geen huursubsidie kreeg omdat hij door een erfenis boven de vermogensgrens zat.

Klare taal zodat iedereen weet waar ie aan toe is

Ad loopt over van verbeter ideeën. Wat hij graag aangepakt zou zien, dat zijn mensen die Wmo hulpmiddelen ongebruikt in de schuur hebben staan. Want dat komt voor. Die moeten worden uitgegeven aan mensen die het echt nodig hebben. De communicatie tussen de gemeente en de (thuis)zorgaanbieders kan beter; nu wordt iemand die niet zo mondig is nog wel eens van het kastje naar de muur gestuurd wanneer hij aangeeft dat de zorg niet toereikend is. En de brieven die de gemeente stuurt die kunnen nog steeds gebruikersvriendelijker. Klare taal zodat alle inwoners weten wat ze wel en wat ze niet van de Wmo mogen verwachten!